אחת המטרות של מערכת החינוך הינה הקניית ערכים חינוכיים מעבר לחומר הנלמד במהלך יום הלימודים ולאחריו. חלק ניכר מבתי הספר מעודד את התלמידים לעסוק בחוגים שונים, בהתנדבות ובעוד עיסוקים שמטרתם השרשת ערכים חינוכיים וחברתיים חשובים לתלמידים.

אחת הדרכים המקובלות להקניית ערכים אלה היא מתן הרצאות לתלמידים בנושאים ובתחומים שונים. זאת במטרה להביא את התחומים הללו למודעות שלהם, מה שאולי יגרום לחלק מהם להיות מחויבים לנושא ולתרום לו. הרצאות מהסוג הזה הן רק שער הפתיחה. ככל שהנושאים המועברים בהן חשובים יותר וככל שההרצאה תהיה  מעניינת ואמינה יותר, כך תגדל הפתיחות של התלמידים לנושא.

המרצים והפן האישי של המסרים בהרצאה

מי שמעביר הרצאות לתלמידים אינם דווקא אנשים המחזיקים תארים מכובדים או מתמחים ברמה אקדמית בתחומי ידע או מעשה. בדרך כלל מדובר באנשים המחויבים למטרה או לעניין שגם לגורמי החינוך יש עניין לקדם אותו. הדבר המאפיין ביותר את המרצים הללו היא היכולת שלהם להגיע אל המודעות והרגש של התלמידים באופן בלתי אמצעי ולהעביר להם בצורה טובה תובנות שנצברו אצלם במשך שנים רבות.

עם התחומים החשובים שמודגשים לעיתים קרובות ניתן למנות התנדבות וסיוע לזולת, בטיחות בדרכים וחינוך להתנהגות נכונה בכבישים. כמו כן תרומת אברים, סיוע בהצלת חיים ועוד כיוצא באלת תחומים. המסר העובר כחוט השני בכל ההרצאות הללו הוא שאין חלופה לערכים חברתיים. אלה מהווים את הדבק המאפשר לחברה בכלל ולחברה הישראלית בפרט לתפקד כהלכה.

איכות הרצאות לתלמידים והגברת ההצלחה שלהן

הרצאות לתלמידים

הרצאות לתלמידים

בעשורים האחרונים נחשף כל אחד מאיתנו, ובגלל זה התלמידים, למהפכת המידע. המשמעות היא שכל אחד יכול להגיע בכל עת לכמות אדירה של מידע הזורם ברשת האינטרנט. כיון שיש מתחרים רבים על תשומת ליבם של התלמידים, יש צורך במידה רבה של מיומנות וניסיון על מנת ללכוד את תשומת ליבם ולהביא לתודעה שלהם תחומי ידע ותובנות שלרוב אינם נמצאים בראש מעייניהם. להלן מספר מאפיינים של המרצים.

מחויבות: מי שמעביר הרצאות חייב להיות מחויב למטרה או לתחום שעליו הוא מרצה. החושים של התלמידים, היום כבעבר, הם מחודדים מאד. הם מזהים ומגיבים באופן מיידי לחוסר אמינות של מרצה.

מקצועיות: הרצאות לתלמידים חייבות להיות מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר. הנוער כיום, יותר מתמיד, יודע מקצוענות מהי. בכל יום נחשפים התלמידים למצגות והרצאות המועברות אליהם ברשתות החברתיות. אלה מועברות לצופים בצורה מקצועית ומיומנת, במטרה להניע אותם לפעולה. לפיכך, אף שההרצאות המועברות בבתי הספר עשויות להיות חינוכיות וחשובות מאד, אם הן לא תהיינה מקצועיות במידה מספקת, עלול המרצה לאבד במהירות את תשומת ליבם של המאזינים.

מעניינות: ההרצאות בבתי הספר חייבות להיות מעניינות. כיון שהמאזינים לא בחרו מלכתחילה להאזין להן, הרצאות אלה נמצאות בעמדת נחיתות מלכתחילה. רק הרצאות שהן מעניינות יוכלו ללכוד את תשומת לב התלמידים לאורך זמן. המרצה חייב לתכנן היטב את תרשים הזרימה של הרצאה ולהוביל אותה לקראת מטרה מוגדרת.

נמצאנו למדים כי הרצאות לתלמידים חייבות להיות אמינות, מקצועיות, בנויות נכון ומובילות לקראת מטרה ברורה. מרצה מיומן יכול להוביל את התלמידים לפעילות חברתית, עזרה לזולת ועוד מעשים חינוכיים. התלמיד הישראלי יכול ללכת לכיוונים הללו. דרוש לו רק הכיוון הנכון והמרצה המתאים.