הרצאות מרתקות – שוקי זיו והסיפור שלקוח מהחיים

הרצאות מרתקות – שוקי זיו וסיפורו האישי

אופיו של כל אדם באשר הוא מורכב ממאפיינים שונים. חלק מאופיו של אדם מורכב מהסביבה שלו. האנשים שאנחנו פוגשים במהלך חיינו, השיחות שאנחנו מנהלים איתם והקשר שלנו איתם משפיע באופן משמעותי על האופי שלנו ועל תחומי העניין שלנו. עוד תחום שמשפיע על חיינו ועל האופי שלנו הוא תקופות הלימודים השונות שאנחנו חווים. החוויות הלימודיות שלנו יכולות להגיע מכמה כיוונים שונים הכוללים לימודים בבית הספר, לימודים באוניברסיטה או במכללה, גן הילדים שלנו וכמובן חוויות העשרה שהשפיעו עליו וכיוונו את תחומי העניין שלנו.

האדם כל הזמן מושפע ממה שהוא שומע ורואה ועל כן מתעצב במשך השנים. אך גם בהייותינו אנשים בוגרים בעלי אופי ומאפיינים ברורים, אנחנו עדיין מושפעים מהסביבה שלנו וממשיכים להתפתח בכל ימי חיינו. אחד מן ההשפעות שציינו הם חוויות העשרה. חוויות העשרה הן אלו אשר יוצאות "מחוץ לקופסא" המוכרת של חיי היום יום שלנו וממלא אותנו במחשבות וידע שלא הרצאה מרתקת הכרנו קודם לכן ולא בטוח שהיינו נתקלים בו. האפשרויות לקבל ידע הן רבות בעידן של האינטרנט אשר מקדם את חופש המידע. ביכולתנו להגיע להכרה של אנשים שרוב הסיכויים שללא האינטרנט לא היינו מכירים אותם. מלבד האינטרנט יש כמובן את האפשרות של "ספיגת" ידע בהרצאות ופעילויות שבהם אנחנו משתתפים. לא כל הרצאה אשר תדבר על נושא חדש או שתנסה להעשיר אותנו בהכרח תצליח לעשות זאת, אז מה הופך הרצאה ל"הרצאה מרתקת"? כשאנחנו בוחנים את המושג "הרצאה מרתקת" אנחנו מחפשים לבחון את המושג מכממה צדדים. הצדדים השונים מתייחסים לשאלה הם ניתן להפוך כל הרצאה "להרצאה מרתקת" או שמה מדובר במונח סובייקטיבי לכל אדם. במאמר זה ננסה לדון בהרחבה במושג זה ולראות כיצד מושג זה מתפרש באופנים שונים.

מה הופך הרצאה "להרצאה מרתקת"?

כאשר אנחנו ננסה להגדיר הרצאה כמרתקת דבר ראשון אנחנו צריכים להתייחס לנושא. אבל גם כשאנחנו בוחנים את הנושאים השונים ניתן להגיע למסקנה כי כל נושא הוא מעניין לבן אדם אחר. מה שיעניין את האחד לא בהכרח יעניין את השני ולהפך. לצד בדיקה של הנושא יש לבחון את את אופן העברת ההרצאה. את ההרצאה ניתן להעביר במספר דרכים שונות אשר ידברו לקהלים שונים. ניתן להשתמש באביזרים, ניתן לדבר לקהל ולשתף אותו בדיון, ניתן להשתמש במצגת ויזואלית ועד אפשרויות רבות. גם כאן לא ניתן לשים את האצבע על מה הופך את ההרצאה למעניינת כיוון שכל אדם קולט מידע בצורה שונה וגם מעבד את המידע בשונה מאנשים אחרים. יש כאלו שיגיבו טוב יותר למחזה ויזואלי וכאלה שיתעניינו יותר רק מעצם העובדה שמדברים אליהם.

מסקנות בנושא

כפי שראינו בפסקה הקודמת לא ניתן להגדיר באופן וודאי מה הופך הרצאה למרתקת. מה שכן ניתן לעשות בנושא זה הוא לבדוק מה מעניין אותנו וכיצד היינו רוצים שהמידע יעבור אלינו בצורה הטובה ביותר. בירור שאלות אלו יאפשר לנו לבחור הרצאות ופעילויות העשרה אשר יעבירו אלינו את החוויה באופן הטוב ביותר.